Rauhalan blogi
  • Etusivu
  • Blogi
  • B2B-verkkokauppa käyttöön – Millainen on hyvä?
10.2.2020 12:44

B2B-verkkokauppa käyttöön – Millainen on hyvä?

Onko yritykselläsi jälleenmyyjiä, joille haluaisit pystyä myymään tuotteitasi mahdollisimman kätevästi? Harkintaan kannattaa ottaa B2B-verkkokauppa. Saatat käyttää jo jotain B2C-yrityksille suunnattua verkkokauppa-alustaan, mutta mitä eroa on B2B-verkkokaupalla? Miksi vaihtoa on syytä harkita? Tarkastellaan asiaa sekä asiakkaasi että yrityksesi näkökulmasta.



B2B-verkkokaupan perusidea jälleenmyyjiesi näkökulmasta

B2B-verkkokaupan perusideana on tarjota jälleenmyyjille mahdollisimman kätevä tapa tilata tuotteitasi. Puhelimella tai sähköpostilla tapahtuva tilaaminen on kaikille työlästä, vaatii manuaalista kirjaamista ja ei anna nykyaikaista kuvaa yrityksestäsi. 

Nykyaikaisessa B2B-verkkokaupassa:

  1. Jälleenmyyjä kirjautuu ensin verkkokauppaportaaliin. Verkkokauppaan kirjautumislinkki voidaan upottaa esimerkiksi nykyisten verkkosivujesi yhteyteen. 
  2. Kirjautumisen jälkeen jälleenmyyjä näkee yrityksesi tuotteet omalla sopimushinnallaan ja alennuksilla. Tarvittaessa jälleenmyyjä voi muokata hinnat näkyviin OVH:na, jos esimerkiksi kuluttajalle halutaan näyttää tuotteita.
  3. B2B-verkkokaupan käyttölogiikka on hyvin samanlainen kuin vapaa-ajalla käyttämiemme B2C-verkkokauppojen: Jälleenmyyjä voi selailla yleisesti tai kategorioittain tuotteita.  Myös tarkkojen tuotteiden hakeminen on mahdollista. Jälleenmyyjä näkee helposti tuotteiden saatavuustiedot. Verkkokaupan ostoskori täyttyy sitä mukaan, kun hän on valinnut tilattavat tuotteet ja tuotteiden määrät. Ennen tilausta ostoskorista nähdään yhteenveto, jota on vielä helppo muokata. 
  4. Kassalle siirryttäessä jälleenmyyjän tilaaja-, toimitusosoite- ja toimitusmenetelmätiedot ovat esitäytettyinä ja niiden muokkaus on mahdollista. Jos yrityksesi tarvitsee myös muita tärkeitä tietoja, voidaan jälleenmyyjää vaatia nämä täyttämään tilauksen lähettämisen yhteydessä.

Käytännössä jälleenmyyjän pitää siis muistaa oma salasanansa – kaikki muu on helppoa! Kun tilaaminen on vaivatonta, myös tilausmäärät kasvavat!

Nykymaailmassa yritysten on vaikea erottautua kilpailijoista tuotteilla ja palveluilla, mutta asiakaskokemuksella voi! B2B-verkkokaupalla jätät positiivisen ja sujuvan yhteistyökokemuksen jälleenmyyjillesi. Varmista, että kaikki haluavat tilata juuri sinulta, ja että kaupankäynti sujuu hektisimmänkin myyntisesongin aikana ripeästi ja ongelmitta.

 

B2B-verkkokaupan hyödyt maahantuojille, valmistajille ja tukkureille

B2B-verkkokauppa pyrkii vähentämään yrityksesi manuaalisen työn minimiin. Verkkokauppa saadaan integroitua haluttuihin järjestelmiin, esimerkiksi toiminnanohjaus­järjestelmään. Järjestelmien välillä tiedot siirtyvät automaattisesti. Otetaanpa esimerkkejä verkkokaupan hyödyistä yrityksellesi:

Toiminnanohjausjärjestelmän tuonnit verkkokauppaan:

  • Tuotetiedot siirtyvät automaattisesti toiminnanohjausjärjestelmästä verkkokauppaan. 
  • Jälleenmyyjien omat sopimushinnat ja alennukset siirtyvät toiminnanohjausjärjestelmästä verkkokauppaan.
  • Tuoteryhmien ja kategorioiden tuonti suoraan toiminnanohjausjärjestelmästä.
  • Verkkokauppaan voidaan tuoda myös lisätietoja, esitteitä ja ladattavia tiedostoja.

Verkkokaupan tuonnit toiminnanohjausjärjestelmään

  • Tilaustiedot siirtyvät verkkokaupasta suoraan toiminnanohjausjärjestelmään.
  • Ostetut tuotteet vähentävät varastosaldoja automaattisesti.

HUOM! Automaatio vähentää merkittävästi monikertaista kirjaamista ja manuaalista työtä, mutta toki kaikkia tietoja voidaan halutessa myös integraation tuontien jälkeen muokata. Muokkauksien tekeminen useaan tuotteeseen kerrallaan on helppoa.

VINKKI 1: Mikäli jälleenmyyjät eivät suoraan käytä verkkokauppaa, voivat omat myyjäsi täyttää verkkokauppatilaukset asiakasvierailukäynneille. Tämä on siis myös loistava myynnin työkalu!

VINKKI 2: Verkkokaupan ulkoasu saadaan muutettua yrityksen graafisen ohjeiston eli yritysilmeen mukaiseksi. 

 

 

Lopuksi

Usein B2C-verkkokauppaa hyödyntävät maahantuojat, valmistajat ja tukkurit pohtivat, josko kuluttajapuolelle suunnitellun verkkokaupan voisi integroida toiminnanohjausjärjestelmään. Toki, mutta usein tärkeitä ominaisuuksia jää uupumaan ja projektina tämä on yrityksille työläs ja kallis. B2C-verkkokaupan käyttöönotto on oma projektinsa ja integraatio toiminnanohjausjärjestelmään oma projektinsa. Siinä onkin sitten IT-projektia kerrakseen!

SkyShop on verkkokauppa-alusta, jossa on jo valmiit rajapinnat toiminnanohjaukseen. Ei erillistä verkkokauppaprojektia ja erillistä integraatioprojektia! Tästä syystä ShyShopin käyttöönotto on nopea, helppo ja kustannustehokas IT-projekti! SkyShopin tekijät vastaavat käyttöönotosta, jolloin myös ohjelman räätälöinti onnistuu ja verkkokaupan kehitys on nopeaa. 

Katso demovideo SkyShopista

b2b verkkokauppa

Päivitä tilauskanavasi tähän päivään! Näe, mitä B2B-verkkokauppa on käytännössä. 

Katso demo

 

Voit myös kysyä lisäkysymyksiä asiantuntijoiltamme:

Jätä yhteydenottopyyntö

 

Takaisin blogiin