Rauhalan blogi
6.7.2022 8:48

Kuinka luoda tehokas varastonhallinta?

Yrityksen varasto ja toiminnanohjaus ovat liiketoiminnan koko toiminnan ydin. Yrityksen varaston toiminnan tehostaminen säästää kustannuksia ja vie turhia manuaalisia prosesseja pois. Toiminnan kasvaessa on usein haastavaa kehittää toimintoja ja toisaalta monet varaston automaatiota lisäävät toiminnot koetaan kalliiksi investoinneiksi.

Toiminnan laajentuessa myös varastot kasvavat tai tällä hetkellä, kun monilla toimialoilla on pulaa raaka-aineista tai komponenteista, niin varastot helposti kasvavat ja sitovat yhä enemmän pääomaa.

Yrityksen toiminnot ovat jatkuvan muutoksen ja kehityksen kohteena, minkä vuoksi valittujen järjestelmien tulee pysyä mukana kasvussa ja muutoksissa. Yritystoiminnan laajentuessa myös varastot kasvavat ja niihin alkaa sitoutua yhä enemmän pääomaa, jolloin varastonhallinta vaatii lisäresursseja.

 

Miten nykyaikainen varasto toimii ja mikä on integraatioiden merkitys?

Toiminnanohjausjärjestelmä yhdistää yrityksen prosessit toimivaksi kokonaisuudeksi. Nykyaikaiset järjestelmät toimivat pilvessä ja ovat helposti ja kustannustehokkaasti integroitavissa toimivaksi kokonaisuudeksi. Saumattomasti yhteen pelaavat järjestelmät ovat menestyvän liiketoiminnan ydin.

Nämä asiat toimiva varastohallintajärjestelmä tuottaa:

  • Varaston tiedot, kuten mitä varastossa on ja missä tarkalleen ottaen ne sijaitsevat, ovat kaikkien saatavilla.
  • Varastosaldo päivittyy reaaliaikaisesti heti tavaran vastaanoton jälkeen.
  • Yrityksen eri toimipisteillä on ajantasaiset keräys- ja ostoslistat ja ne ovat helposti saatavilla.
  • Inventoinnin tarve vähenee, kun saldotilanne on ajantasainen.
  • Keräyslistat näkyvät varastotyöntekijöille omilta päätelaitteilta.
  • Tuotteiden toimitusmäärät- ja ajat on helppo myyjien tarkistaa itse.
  • Yrityksen muissa toiminnoissa, kuten tuotannon- ja työnohjauksessa, laskutuksessa, osto- ja myyntireskontrassa sekä verkkokaupassa on varaston tiedot käytössä.

 

Modernilla varastonhallintaratkaisulla eroon paperilistoista

Varastotöiden mobiiliratkaisu Talk’nPick voidaan integroida Visman toiminnanohjausjärjestelmiin. Se ohjaa varastotoimintojen fyysisiä prosesseja, kuten vastaanottoa, hyllytystä ja keräilyä sekä hallinnoi ja optimoi varastotoimintoja. Talk’nPick:llä hoidat varaston operatiiviset toiminnot tehokkaasti ja nopeasti sekä reaaliaikaisesti multimodaalisen (puheentunnistus, skannaustoiminto tai puhelimen näppäimistö) mobiilisovelluksen avulla. Yhdessä Talk’nPick-työkalu sekä toiminnanohjausjärjestelmät Visma.net ja Nova ERP tuovat varastotilanteeseen sekä saldotietoihin reaaliaikaisen, vuorovaikutteisen ja kokonaisvaltaisen näkyvyyden. Tällä ratkaisulla voidaan saavuttaa peräti 40 prosentin teholisäys, joka tarkoittaa jopa 20 prosentin säästöä varaston operatiivisissa kustannuksissa! Virheiden väheneminen, nopea reagointikyky kapasiteettitarpeiden muutoksiin sekä ajantasainen näkyvyys varaston tilanteeseen ovat muita merkittäviä etuja.

 

Haluatko katsoa esittelyn tehokkaasta varastonhallinta Talk’nPick- ratkaisusta tai tilata meiltä esittelyn juuri teidän yritykselle?

Katso esittelyvideo »

Varaa ilmainen esittely »

Tarkista: Vastaako nykyinen ERP-järjestelmänne yrityksenne tämän ajan vaatimuksia?

Katso webinaaritallenne »

 

Takaisin blogiin