Rauhalan blogi
  • Etusivu
  • Blogi
  • Miksi vaihtaa Microsoft 365 palveluntarjoajaa?
9.12.2022 13:19

Miksi vaihtaa Microsoft 365 palveluntarjoajaa?

Haluan tällä blogikirjoituksella herätellä lukijoita miettimään sitä, miten hyvää palvelua yrityksenne saa nykyiseltä palveluntarjoajaltaan liittyen Microsoft 365-palveluun. Pohdi ennen lukemisen jatkamista, miten esimerkiksi viimeisin tukipyyntö ratkaistiin palveluntarjoajasi toimesta ja onko palveluntarjoajasi ottanut sinuun oma-aloitteisesti yhteyttä viimeisen vuoden aikana Microsoft 365-palveluun liittyen?

Tietoturvan tärkeys kaikkia yritysten tietojärjestelmiä kohtaan on korostunut vuosi vuodelta. Elämme tältä osin jatkuvassa muutoksessa ja uusia suojausominaisuuksia kehitetään muuttuvia kyberuhkia vastaan. Microsoft 365-palvelujen tietoturva on ensiarvoisen tärkeää, sillä niitä käyttävät lähes kaikki suomalaiset yritykset.

Näin palveluntarjoajan roolissa huomaan usein asiakkaiden suunnasta muutosvastarinnan, kun Microsoft esimerkiksi nostaa palvelun hintaa ja tuo jotain uutta palveluun. Uusia suojausmekanismeja on kehitettävä muuttuvia uhkia varten. Muuten käyttäjäidentiteettimme ei ole turvassa. Kehitystyö maksaa ja Microsoft on muutoksillaan asiakkaidensa puolella. Palveluun tuodaan myös paljon uusia ominaisuuksia jatkuvasti, joista ei koidu lisäkulua.

 

Mistä tunnistaa hyvän palveluntarjoajan?

 

1. Mun mielestä on ensiarvoisen tärkeää, että Microsoft 365-palveluntarjoaja toimii proaktiivisesti ja tiedottaa asiakkaitaan palvelun käytön turvallisuuteen liittyvistä asioista. Mikäli jotakin muutoksia on tehtävä, ne on tuotava selkeästi esille. Palveluntarjoaja ei voi olettaa, että asiakkaat tietäisivät näistä asioista. Väitän, että Microsoft 365-palvelun tietoturvaominaisuuksien omaksumiseen tai opiskeluun ei kenenkään tavallisen omaa työtänsä tekevän yritysjohtajan aika riitä.

 

Seuraavassa on vinkki, josta toivottavasti oma palveluntarjoajasi on sinua tiedottanut:

Palvelupaketiksi on valittu käyttöön Microsoft 365 Business Premium, jonka myötä yrityksessänne on otettu käyttöön ainakin monivaiheinen tunnistautuminen (Multi Factor Authentication), ehdollinen pääsynhallinta (Conditional Access) ja Advanced Threat Protection ominaisuudet.

 

2. Sujuvan työskentelyn mahdollistamiseksi on tärkeää palveluntarjoajan hyvä tavoitettavuus. Ongelmien selvitys nopeutuu huomattavasti, jos palveluntarjoajalla on useampi tukikanava, mitä pitkin voi viestinsä välittää. Puhelintuki, sähköpostituki, soittopyyntö lienevät ne tavallisimmat ja tärkeimmät. Tärkeää on luonnollisesti tuen ammattitaito ja se, ratkeavatko tukipyynnöt nopeasti ja saatko tukea haluamallasi kielellä.

Itselle voi asian hahmottamiseksi esittää seuraavia kysymyksiä:

  • Saanko uudelle käyttäjälle tunnukset nopeasti?
  • Saanko suomenkielistä tukea?
  • Ratkeaako pääosa tukipyynnöistä saman päivän aikana?
  • Olenko tyytyväinen nykyisen tuen tavoitettavuuteen ja vasteaikaan?
  • Olenko tyytyväinen palveluntarjoajani osaamisen tasoon?

 

3. Muita hyvän palveluntarjoajan tunnusmerkkejä ovat esimerkiksi:
  • Auttaako palveluntarjoajasi sinua kehittämään palvelun käytön turvallisuutta esimerkiksi tarjoamalla Microsoft 365-palveluun tietojen varmistusta.
  • Käykö palveluntarjoajasi lähettämiltä laskuilta selkeästi ilmi, mistä maksetaan?
  • Saatko tarvittaessa konsultointiapua tai koulutusta palvelutarjoajaltasi?

Katso tästä suosittu webinaaritallenne
käydään läpi Microsoft 365 -palveluun liittyviä tärkeitä ja ajankohtaisia pointteja, jotka huomioimalla voit säästää aikaa ja rahaa!
Katso webinaaritallenne


Meillä Rauhalassa on vuosikymmenten kokemus yritysten IT-asioista, me olemme oiva valita Microsoft 365 kumppaniksi. Ota rohkeasti yhteyttä niin jutellaan näistä lisää!

Jätä yhteydenottopyyntö

 

"Rauhala OnCloud tuottaa Unicolle IT-infra, tietoturva ja Microsoft 365 -palvelut kaikille eri tehtaille." - lue koko referenssi! 

Lue koko referenssi »

 

Takaisin blogiin