Hei Visma-käyttäjä, oletko jo tutustunut Visman omaan tukipalvelusivustoon Visma Communityyn?
Miksi?
- Haluatko saada tietoa käyttämäsi ohjelman ajankohtaisista asioista, mahdollisista vikatilanteista sekä uusimmista versiopäivityksistä?
- Haluako pysyä ajan tasalla käyttämäsi ohjelman kehityksestä ja uusista ominaisuuksista?
- Haluatko saada käyttövinkkejä sekä apua ongelmatilanteisiin?
- Haluatko kenties verkostoitua saman alan ja samoja ohjelmistoja käyttävien muiden asiantuntijoiden kanssa?
Visma Communityn hyödyt
Visma Communityssa voit kysyä ohjelman käyttöön liittyvistä asioista sekä keskustella yhdessä Visman asiantuntijoiden ja muiden ohjelman käyttäjien kanssa. Communitysta löydät käyttövinkkejä ja vastauksia yleisimpiin ongelmatilanteisiin. Communityssa voit myös tarkastella käyttämäsi ohjelmaan liittyviä uutisia, uusimpia versiopäivityksiä ja kehitysuudistuksia sekä häiriötiedotteita ja näistä kaikista saat halutessasi ilmoitukset myös omaan sähköpostiin.
Visma Community on matalan kynnyksen tiedonhakuun tarkoitettu alusta Visman ohjelmistojen käyttäjille. Käyttö on ilmaista eikä sido sinua mihinkään. Omissa asetuksissa voit ottaa kantaa millaisia ilmoituksia haluat saada sähköpostiisi ja milloin. Esimerkiksi häiriötiedotteet ovat usein sellaisia, joista halutaan ajankohtainen tieto omaan sähköpostiin. Kaikki asetukset ovat täysin käyttäjän itse muokattavissa. Community on avoin ja sitä voi käyttää myös ilman kirjautumista, mutta kirjautuessa alustalle, saat parhaat hyödyn itsellesi.
Visma suosittelee käyttämään kirjautumisnimenä omaa etu- ja sukunimeä, mutta nimen valinta on kuitenkin vapaaehtoista. Kirjauduttaessa ohjelmaan pääset lisäämään omalle etusivulle suosikkeja, jolloin tiedonhaku on helpompaa ja voit esittää alustalla kysymyksiä sekä keskustella muiden käyttäjien ja Visman asiantuntijoiden kanssa. Yrityskohtaisissa spesifeissä kysymyksissä tulisi olla kuitenkin omaan ohjelman käyttötukeen yhteydessä, koska yksittäistapaukset vaativat aina tarkempaa tarkastelua oman sovellusasiantuntijan kanssa (esimerkiksi Rauhalan tukipalvelun asiakkaat voivat olla yhteydessä tuki@rauhala.fi-osoitteeseen yritystään koskevissa järjestelmäkysymyksissä). Kaikki kysymykset ja kommentit ovat Communityssa myös avoimesti kaikkien nähtävillä, joten siitäkin syystä on hyvä miettiä, ettei alustalle kirjoita liian yksityiskohtaisia tai salassa pidettäviä asioita. Community on yhteisö, jossa voi verkostoitua ja saada neuvoja omaan ohjelman käyttöön liittyen.
Visma Communityn käyttö
Lähdetäänpä katsomaan hiukan paremmin Visma Communityn käyttöä. Communityn käyttö onnistuu sekä selaimessa että mobiilissa osoitteessa community.visma.com.
Voit tästä blogista napata itsellesi tärkeimmät tiedot, joilla pääset aloittamaan Visma Communityn käytön tai mahdollisesti oletkin jo kirjautunut alustalle, mutta haluat oppia hyödyntämään sivustoa paremmin. Vaihtoehtoisesti voi lukemisen sijaan katsoa koulutustallenteen:
Käyttö ilman kirjautumista ja uuden käyttäjän luominen
Etusivun ylälaidasta pääset sisään kirjautumaan alustalle. Jos haluat selata Communitya ilman kirjautumista, voit tehdä suoraan etusivulla haun, esim. "palkkatietoilmoitus”. Ohjelma hakee tässä kohtaa kuitenkin tietoa kaikkien Visman tuotteiden sivuilta, joten ole siis tarkkana, että ohje on juuri sinun ohjelmaasi varten.
Jos haluat hakea tietoa ohjelmistokohtaisesti ilman kirjautumista, selaa etusivun alalaitaan ja valitse ”Selaa kaikkia yhteisömme alueita”. Tästä avautuu sivu, jossa eri ohjelmistot ovat listattuna. Valitse haluamasi tuote ja näet tätä ohjelmistoa koskevat viimeisimmät julkaisut.
Navigointipalkista voit myös valita vain yhden tieto-osion, esimerkiksi ohjelmaa koskevat uutiset. Vierittämällä sivua alaspäin oikeasta laidasta löydät tärkeimmät tiedotteet esimerkiksi häiriötilanteista. Tuotteen omalla sivulla voit valita hakukenttään vain "tämä aihealue”, jotta saat rajattua tiedonhaun kyseiseen ohjelmaan tai vielä tarkemmin esimerkiksi kyseisen ohjelman käyttövinkkeihin.
Jos haluat luoda itsellesi käyttäjätunnuksen, vieritä etusivun alalaitaan ja valitse ”Luo uusi käyttäjä”. Sivusto ohjaa uuden käyttäjätunnuksen luomiseen, minkä jälkeen saat kaikki sisään kirjautuneen käyttäjän ominaisuudet käyttöösi.
Sisään kirjautuneen käyttäjän asetukset
Kun olet kirjautunut sisään ohjelmaan, aloitussivunäkymään vaikuttavat omat valintasi. Uudella käyttäjällä näkymä on aluksi tyhjä, osalla Visman käyttäjistä saattaa tulla suoraan omat käyttämät tuotteet etusivulle.
Oikealta yläkulmasta löytyy neliö, jota klikkaamalla pääset muokkaamaan omia suosikkeja ja voit valita pikavalinnaksi sinua kiinnostavat tuotesivut, jolloin saat etusivulle näiden tuotteiden viimeisimmät julkaisut sekä tiedotteet ja myös tiedonhaku alueelta on helpompaa.
Yläkulmasta löytyy myös profiili, jossa voit muokata esimerkiksi omaa käyttäjänimeäsi sekä tilauksia, kirjanmerkkejä ja niiden ilmoitusasetuksia. Asetuksissa voit tarkistaa, että saat vain haluamistasi asioista tiedon sähköpostiisi sekä voit ottaa kantaa tulevatko ilmoitukset heti vai kootusti esimerkiksi kerran päivässä tai viikossa. Tilaus- ja ilmoitusasetukset löytyvät oman käyttäjäkuvakkeen takaa - Omat asetukseni | Tilaukset ja Kirjanmerkit | Ilmoitukset.
Yläpalkista löytyy myös kysymysmerkki, jonka takaa löydät ohjeita Communityn käyttöön.
Asetuksista omalle etusivulle pääset takaisin yläpalkin ”Communitya” klikkaamalla.
Oma etusivu ja suosikit
Aloitussivulla näkyy valitsemiesi tuotteiden viimeisimmät julkaisut, joita klikkaamalla pääset suoraan julkaisuun. Oikeasta reunasta löydät ”omat suosikit”, ”omat kirjanmerkit” sekä ”omat tilaukset” listattuna, joita kaikkia pääset myös tällä sivulla muokkaamaan.
Klikkaamalla haluamaasi tuotetta suosikit- tai kirjanmerkitlistasta, pääset suoraan kyseisen aihealueen sivustolle. Merkityt kirjanmerkit navigoivat tietyn ohjelmiston tarkemmin rajattuun kenttään, esim. aiheen uutiset. Avautuvan sivun yläpalkista voit myös valita, mitä tietoa haluat kyseiseltä aihealueelta etsiä tai kirjoittaa suoraan hakukenttään, jolloin sivusto hakee juuri tähän aihealueeseen liittyvät julkaisut.
Kuinka muokkaan sähköpostitilauksia
Kun olet tietyn aihealueen etusivulla, esim. Visma Payroll, löytyy sivun oikeasta laidasta kuvake, josta voit lisätä/poistaa osion suosikeistasi sekä ”Muokkaa tilausta” -painikkeella muokata aiheen sähköpostitilaustasi.
Kun avaat aihealueelta tietyn kirjanmerkin, esimerkiksi uutiset tai käyttövinkit, voit kolmea pistettä klikkaamalla muokata omaa tilaustasi tähän kirjanmerkkiin liittyen. Voit joko tilata kirjanmerkin ilmoitukset sähköpostiisi tai peruuttaa tilauksen.
Oikeasta laidasta löydät myös ”Tunnistelaput”, joita klikkaamalla näet vain kyseistä aihetta koskevat käyttövinkit. Voit myös valita vain tietyn tunnistelapun ilmoitukset omaan sähköpostiisi, jolloin et saa ilmoitusta kaikkia esim. Visma Payrollia koskevista käyttövinkeistä, vaan vain esimerkiksi palkka-ajoon liittyvistä käyttövinkeistä.
Tärkeät tiedotteet
Aihealueen etusivun oikeassa laidasta löydät ohjelmistoon liittyviä linkkejä muun muassa järjestettävistä koulutuksista sekä tuotetta koskevat tärkeät tiedotteet. Klikkaamalla ”Selaa tärkeitä tiedoitteita” pääset kaikkien ohjelmistojen tiedotteiden etusivulle. Oikeassa laidassa on ”Tunnistelaput”, joita klikkaamalla saat avattua itseäsi kiinnostavan aihealueen tiedotteet ja voit sen jälkeen tilata halutessasi omaan sähköpostiin tämän aihealueen tiedotteet tai perua aiemmin tilatun aihealueen tiedotteet.
Ideat
Joissain ohjelmistoissa on käytössä myös ideat-osio, esimerkiksi Visma Nova- tai Visma.net Expense -käyttäjät voivat lähettää sivustolla tuotteeseen liittyviä kehitysideoita, mikäli osio tulee näkyviin tuotteen etusivulla yläpalkkiin. Osio on näkyvissä vain käyttöoikeusmäärityksien kautta suorien asiakkuuksien mukaan, joten välttämättä tätä osiota et näe itselläsi. Mikäli se on näkyvissä, voit vapaasti käydä lisäämässä kehitysideoita.
Summa summarun
Käy rohkeasti tutustumassa Visma Communityyn ja tehosta Visman ohjelmistojen käyttöä käyttövinkkien avulla. Tai ehkäpä joku muu on jo kysynyt ja saanut vastauksen myös sinua askarruttavaan asiaan. Selaa myös aiheeseen liittyviä uutisia ja löydä uusimmat versiopäivitykset ja häiriötiedotteet.
Mikäli haluat saada alustalta kaiken hyödyn irti, kirjaudu sisään, keskustele, kysy neuvoa ja tilaa ajankohtaiset häiriötiedotteet sekä muut tärkeimmät asiat itsellesi sähköpostiin.
Visman asiantuntijat tuottavat alustalle sisältöä säännöllisesti kuten esimerkkitapauksia yleisistä ongelmatilanteista, käyttövinkkejä ja päivittävät uusimpia uutisia. Hyviä juttuja saa kommentoida ja peukuttaa sekä tietysti kysyä mieltä askarruttavia asioita. Visma Community on yhteisö, jossa keskustellaan ja jaetaan vinkkejä myös käyttäjien kesken ja rakennetaan verkostoja.
Mikäli haluat vielä enemmän perehtyä Communityn käyttöön, lataa itsellesi maksuton webinaaritallenne:
Takaisin blogiin
Sovellusasiantuntija, asiakkaiden ja tiimin kanssa yhteistyössä tehden. Mukana niin ohjelmistoesittelyissä, käyttöönotoissa kuin myös asiakaspalvelun tuessa. Erilaiset palkka- ja työajanseurannan ratkaisut ovat tulleet tutuksi asiakkaiden tarpeita ja toiveita kartoittaen. Innokas oppimaan uutta ja aina valmis uusiin seikkailuihin niin työssä kuin vapaa-ajalla. Vapaa-aika kuluukin erilaisten liikunnallisten harrastusten parissa, koiran kanssa touhuten, mökkeillen ja maailmalla matkustellen.