Rauhalan blogi
  • Etusivu
  • Blogi
  • Visma Nova ja tulorekisteri – Näin selviät muutoksista
20.3.2019 20:41

Visma Nova ja tulorekisteri – Näin selviät muutoksista

Tulorekisteri astui voimaan 1.1.2019. Alku oli monen mielestä varmasti melkoinen sekametelisoppa ja oman palkkaohjelman käytössä saattoi kohdata paljon haasteita. Ei ihme, sillä tulorekisteri vaati ja vaatii yhä kehitystöitä niin tulorekisteriltä itseltään kuin verottajalta ja ohjelmistotaloiltakin. Tärkeää on ymmärtää se, ettei tulorekisteri ole vielä valmis ja toimenpiteet stabiloituvat vasta tulevina kuukausina.

 

Miten tulorekisterin kanssa pärjää jatkossa mahdollisimman helposti?

Parhaiten alun haasteiden kanssa selvisivät ne, jotka käyttävät Visma Novaa pilvipalveluna. Enemmän ongelmia ilmeni taas niillä yrityksillä, jotka käyttävät Novaa omilta palvelimilta ja työasemilta. Mitä eroa näillä käyttötavoilla on ja miten tämä liittyy millään tavalla tulorekisteriin?

Visma Nova on normaalisti pitänyt päivittää kaksi kertaa vuodessa. Tulorekisterin myötä ohjelmaan on kuitenkin tänä vuonna tehty jo 3-4 päivitystä. Tulorekisterin ja ohjelman kehittyessä tulee päivitystahti olemaan tänä vuonna normaalia päivitystahtia siis selkeästi tiheämpi!

Pilvipalveluna Novaa käyttävät yritykset saavat uudet ohjelmaversiot käyttöönsä automaattisesti. Novan päivitykset ajetaan kaikille asiakkaille kerta-ajona viikonloppuisin, jolloin päivitykset eivät tuo katkosta arkeen ja työpäivään. Ohjelmistotalon tekemät päivitykset ovat heti käytettävissä. Käytät siis aina ohjelman uusinta ja tulorekisteriin sopivinta versiota.

Novaa omalta palvelimelta tai työasemalta käyttävät yritykset joutuvat tilaamaan päivitykset ja ne pitää ajaa kullekin koneelle yksitellen. Päivitys pitää hoitaa työpäivän aikana, sillä se vaatii etäyhteyden ohjelmistotarjoajaan. Päivityksen kesto riippuu versiopäivityksen laajuudesta, mutta joka tapauksessa se kestää 30 minuutista 4 tuntiin ja tuo siis selkeän katkoksen työpäivään. Omilla palvelimilla olevan Novan päivittäminen aiheuttaa myös kustannuksia sen lisäksi, että se vie aikaa. Tulorekisterin myötä päivitysten määrästä tiedetään vain se, että niitä tulee olemaan useita.

Visma Novan käyttäminen pilvipalveluna on siis suositeltavaa, koska käytössäsi on aina ohjelman uusin ja parhaiten tulorekisterin vaatimuksiin sopiva versio. Saat versiopäivitykset kustannustehokkaasti ja aikaa säästäen. 

 

Miten saan Visma Nova -pilvipalvelun käyttöön?

Rauhalan Nova ASP -sovelluspalvelu on ratkaisu niille yrityksille, jotka haluavat helpottaa tulorekisteristä aiheutuvaa versiopäivitystaakkaa. Lisäksi pilvipalvelulla on monia muitakin hyötyjä. Voit esimerkiksi käyttää Visma Novaa missä ja milloin vain, vaikkapa kesämökin laiturilla. Lisätietoa saat maksuttomasta oppaastamme tai olemalla suoraan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Visma Nova pilvipalvelu

Hoida mahdollisimman vaivattomasti:

  • teknisen ympäristön valvominen ja ylläpito
  • versiopäivitykset
  • tietoturva-asiat
  • tietojen varmistukset
  • etä- ja liikkuvan työn mahdollisuudet

 Lataa opas

 

Sinua saattaa kiinnostaa myös Visma Nova -pilvipalvelun käyttäjien kokemukset. Lue, miten Tikli Group Oy halusi siirtyä Novan lisenssimallisesta käytöstä pilvipalveluun. Miten siirto onnistui ja millaista on käyttää ohjelmaa pilvestä?

Lue lisää

 

Takaisin blogiin