Rauhalan blogi
  • Etusivu
  • Blogi
  • Kaikki mittaavat asiakastyytyväisyyttä, mutta kuka siitä hyötyy?
28.1.2019 13:08:43

Kaikki mittaavat asiakastyytyväisyyttä, mutta kuka siitä hyötyy?

Vuosittain mittaamme asiakkaidemme tyytyväisyyttä laajemmalla asiakastyytyväisyyskyselyllä, joka teetetään aina marras-joulukuun tienoilla. Teetämme omat kyselyt Yritysohjelmistojen ja OnCloud-palveluidemme asiakkaille. 

Vaikka asian mainitseminen saattaa tuntua kliseeltä, on asiakkaidemme palautteella ihan oikeasti merkitystä meille. Saadut vastaukset käydään läpi tiimeissä ja johtoryhmässä. Pohdimme yhdessä toimenpiteet heikkouksien parantamiseksi ja vahvuuksien ylläpitämiseksi. Toimenpiteitä syntyy tämän pohjalta esimerkiksi vastuujakoihin, käytännön toimintatapoihin ja viestintäkäytänteisiin.

Yhteenvetona voimme todeta, että saamme kiitosta seuraavista aiheista:

  • Asiantuntijoidemme ammattitaitoon luotetaan.
  • Palveluitamme ja tuotteitamme pidetään korkeatasoisina.
  • Asiakaspalvelumme on ystävällistä käytetystä tukikanavasta riippumatta (puhelinasiakaspalvelu, sähköposti, HelpDesk).
  • Tekniset asiakasratkaisumme ovat helposti käytettäviä.
  • Tekniset päivitys ja huoltotoimenpiteet eivät aiheuta suurta haittaa asiakkaillemme.
  • Ymmärrämme asiakkaidemme tarpeet.

 

Termi "life long learning" liitetään yksilöön, mutta sen tulisi koskea myös yritystä kokonaisuutena

Asiakastyytyväisyyskyselyihimme vastattiin 5-portaisella mittarilla. Vastausten keskiarvot vaihtelivat 3,7-4,7 välillä. Yhdeksän kymmenestä asiakkaasta suosittelisi palveluitamme. Vielä on siis petrattavaa. Yksi life long learning -vuosi taas takana, yksi jälleen edessä ;)

Vastausprosentti Yritysohjelmistojen kyselyssä oli 20 % ja OnCloud-palveluilla taas 25 %. Vastausprosenttia olisimme toki toivoneet vieläkin suuremmaksi. Tietysti palautetta keräämme ympäri vuoden myös pienemmillä kartoituksilla ja arvioinneilla ja ainahan asiakas voi vaikkapa kilauttaa tai laittaa sähköpostia omalle yhteyshenkilölleen. Ainut mittari tämä vuosittainen, laajempi kartoitus ei siis ole. Kuitenkin muistilapuksi sinulle ja minulle – palvelunlaatuun ja sisältöön ei voi vaikuttaa kuin antamalla palautetta. 

Silloin, kun palaute oikeasti käydään läpi ja sen pohjalta mietitään konkreettiset toimenpiteet ja seuranta, on palautteesta hyötyä sekä sen antajalle että vastaanottajalle. Pidetään yritysten palautekulttuuri rikkaana. Niin sen oman työpaikan kuin yhteistyötahojen. Anna ja vastaanota palautetta! Kiitos jokaiselle asiakastyytyväisyyskyselyymme vastanneelle!

 

Lue asiakkaidemme kokemuksia

Tutustu tietopankkiin

Takaisin blogiin