Rauhalan blogi
  • Etusivu
  • Blogi
  • Miten yrityksen tietotekniikka kannattaa järjestää?
30.8.2018 9:45:30

Miten yrityksen tietotekniikka kannattaa järjestää?

Yritysten yleisiä IT-tilanteita

Yrityksiltä kuulee usein samoja kertomuksia, kun kyse on tietotekniikasta. Yksi kertomus menee näin:

"Tietotekniikka ei periaatteessa kuulu toimenkuvaani. Jotenkin vain kävi niin, että yrityksen tietotekniikka ja sen hoitaminen ajautui tehtäväkseni. En kuitenkaan koe olevani ammattilainen siinä. Yritän ratkoa päivittäisiä ongelmia parhaan tietämykseni mukaan, mutta ratkaisemattomia ongelmia jää silti roikkumaan."

Toinen kertomus, mitä kuulemme, on se, että IT-palveluntarjoajan puoleen kääntyminen epäilyttää:

"Emme kykene itse hoitamaan yrityksemme tietotekniikkaa, emmekä oikeastaan ymmärrä hirveästi siitä. Jotenkuten olemme kuitenkin tähän asti pärjänneet. Meitä epäilyttää, sopivatko IT-palveluntarjoajan toimintatavat yrityksellemme. Eihän vain käy niin, että A) he myyvät meille, tietotekniikasta ymmärtämättömille, kaikkea mahdollista tai B) he puhuvat niin vaikeaselkoista kieltä, ettei asioista pääse itse ollenkaan kärrylle."

 

Yrityksen IT:n toteutustapojen valitseminen

Olipa henkilöllä edellisen kaltaisia ajatuksia tai ei, vastaus pitää löytyä otsikon kysymykseen: Miten yrityksen tietotekniikka kannattaa järjestää?

Yrityksen tietotekniikka ja IT-infra voidaan rakentaa ulkoistetusti IT-palveluntarjoajan konesaliin. Toinen vaihtoehto on hyödyntää pilviratkaisuja, joissa yrityksen käyttämät järjestelmät viedään siis pilveen. On-premise-ratkaisuissa palvelinjärjestelmät rakennetaan taas asiakkaan omaan ympäristöön. Usein kuitenkin yrityksen IT-infra päädytään toteuttamaan näiden yhdistelmänä ja erilaisina hybridiratkaisuina. 

Toteutustavan valintaan vaikuttavat mm. seuraavat asiat:
  • Mitkä ovat yrityksen liiketoimintakriittiset toiminnot ja järjestelmät? Kuinka niiden on toimittava ja miten palveluja halutaan käyttää?
  • Onko yrityksellä useita toimipisteitä?
  • Millaista osaamista yritykseltä löytyy itseltään ja mikä on tahtotila asioiden hoitamiseen?
  • Millaisia turvallisuuskäytänteitä yrityksellä on?
  • Onko yrityksellä etä- tai liikkuvan työn tekijöitä?

Ratkaisutavan valinta riippuu täysin yrityksestä. Tärkeää on kartoittaa yrityskohtaisesti, mikä on omaa liiketoimintaa parhaiten tukeva menetelmä. 

Homman nimi useimmiten on se, ettei perus jantteri osaa valita toteutustapojen kirjosta yritykselle parasta eikä kustannustehokkainta tapaa. Tarvitaan asiantuntemusta.  Ota rohkeasti yhteyttä IT-palveluntarjoajaan. Kokeile, josko he sittenkin ymmärtäisivät sinua ja osaisivat puhua kanssasi samaa kieltä. 

 

Ei niin tärkeä IT? 

Tarkastellaan vielä hieman ajatusta siitä, ettei IT mahdu yrityksen prioriteettilistalle. Tämä johtuu yleensä kahdesta asiasta:

1)   IT:n kanssa on pärjäilty tähänkin asti talon sisäisillä toiminnoilla ilman sen kummempia panostuksia.

Tämä on täysin ymmärrettävä ajatus siihen asti, kun homma toimii näin. Tällä ajattelumallilla stoppi tulee kuitenkin väistämättä joskus ja aiheuttaa ongelmia. Pahimmassa tapauksessa liiketoiminnan kannalta kriittisiä tietoja menetetään tai aiheutuu usean päivän käyttökatkoja toimintaan. Toimimaton IT voi lamauttaa liiketoiminnan kokonaan. Siinä kohtaa yritys onkin sitten jo oikeasti ongelmissa. 

Tietotekniset ratkaisut perustuvat nykyhetken ja tulevaisuuden yritystoiminnan turvaamiselle. Se, ei katso menneeseen. Kaiken ennaltaehkäisyn ongelma on tietysti se, että aina jää avoimeksi kysymys "mitä, jos vahinkoa ei sattuisikaan?". Vahingon kuitenkin sattuessa ei niihin varautumista ole kukaan koskaan katunut.

2) Tietotekniikan mahdollisuuksista ja vaaroista ei tiedetä. Tietoteknisia, liiketoimintaa tukevia ratkaisuja ei ymmärretä.

Tämäkin on täysin ymmärrettävää, sillä kaikkea ei voi tietää. Kun oma osaaminen loppuu, ei asioita kannata kuitenkaan jättää puolitiehen, vaan kääntyä ammattilaisten puoleen. Luotettavien IT-firmojen työntekijät ovat alaa opiskelleita asiantuntijoita, joilla on ymmärrys liiketoimintakriittisistä tietotekniikan osa-alueista. He osaavat tarkastella asiat yrityskohtaisesti, eivätkä vaan myy palveluita myymisen ilosta. Yrityksen tietotekniikka järjestetään niin, että se tukee ja turvaa liiketoimintaa.

 

Olisiko tästä apua?

 

IT:n ja tietohallinnon ulkoistaminen

Lataa opas IT:n ja tietohallinnon ulkoistamisesta. Opas tarjoaa kattavasti tietoa IT:n ja tietohallinnon ulkoistamiseen ja konkreettisia esimerkkejä ja neuvoja asian tiimoilta.

Lataa opas

 

Minun kanssani uskallat jutella yrityksesi IT-asioista. Kartoitetaan yhdessä tarpeenne ja teemme ehdotuksen siitä, miten yrityksenne tietotekniikka rakennetaan niin, että se on kustannustehokas ja tukee liiketoimintaanne. 

Jätä soittopyyntö

 

Takaisin blogiin