Rauhalan blogi
  • Etusivu
  • Blogi
  • Moderni ote pääliiketoimintaan, mutta taustaprosessit kivikaudella – Ei näin.
2.7.2018 15:07

Moderni ote pääliiketoimintaan, mutta taustaprosessit kivikaudella – Ei näin.

"Digitalisaatiosta suorastaan vouhkataan tällä hetkellä jatkuvasti. Käytännössä kyse on siitä, että digitaalinen tekniikka yleistyy arkielämän toiminnoissa. Lyhyellä aikavälillä muutos voi tuntua hitaalta ja vouhkaaminen yliampuvalta. Pitkällä aikavälillä emme kuitenkaan tajua muutoksen dominoivuutta, nopeutta ja sen fundamentalistista luonnetta. Tästä syystä muutos on armotonta ja siitä pitää "vouhkata". Yritysten elinehtona on muuttua muutoksen mukana, olla jopa vaikuttamassa itse muutokseen."

Juuri näillä sanoilla yrityksesi voisi aloittaa myyntipuheen siitä, miksi palveluidenne käyttöön kannattaa siirtyä. Yrityksesi saattaakin olla aallonharjalla pääpalveluiden suhteen, mutta miten on taustaprosessien kanssa?

 

Automaatioiden idea pelaa myös taustaprosesseissa 

Yrityksesi markkinoinnissa saatetaan hyödyntää markkinoinnin automaatiota. Markkinoinnin automaatioiden ideana on tehdä markkinoinnista tehokkaasti kohdennettua sekä helposti mitattavaa ja analysoitavaa, ilman valtavaa manuaalisen työn ja muistamisen määrää. Automaatiot ruksuttavat taustalla ja work-flow-ketjuissa kulkevat liidit lämpenevät suunnitelman mukaisesti. Markkinoinnin automaatioiden käytön suurimpia hyötyjä ovat juurikin tehokkuuden seuranta, selkeät KPI:t, strategioiden johdonmukainen toteuttaminen, markkinoinnin ja myynnin välisen viestinnän parantaminen, tuottavuuden ja tuloksen kasvu sekä eri järjestelmien tilkkutäkistä eroon pääseminen. 

Miten asiat hoidetaan sitten yrityksesi taustaprosesseissa? Saatat markkinoida itseäsi edelläkävijänä tai suunnannäyttäjänä, mutta oletko todella tätä, jos esimerkiksi työajanseurantanne tehdään yhä Exceliin tai lippulappusille tai jos taloushallinnon ohjelmanne on kivikaudelta ja jokainen talousluku ja numero pitää pyytää erikseen kirjanpitäjältä, kun mitään ei pääse tarkastelemaan itse? Ehkäpä myös jokainen palkkatodistus ja ansioerittely ovat kolmannen osapuolen takana ja henkilöstöhallinnon tiedot hajallaan siellä täällä.  

Yrityksen liiketoimintaa voi kehittää ja tulosta kasvattaa tehokkaan ja tarkoituksenmukaisen markkinoinnin kautta. Pohdi hetki, voisiko sitä kasvattaa myös henkilöstön hyvinvoinnin kautta, kun omien työtuntien kirjaaminen on helppoa vaikkapa puhelimella ja omat liukumasaldot ovat nähtävissä vaivattomasti? Entäpä paremman talousseurannan avulla, kun voit itse seurata tunnuslukuja ja selkeitä raportteja silloin, kuin sinä sitä haluat ja ilman välikäsiä?

 

Itseohjautuvuuden autuus

Tulevaisuuden ennustajat ovat sitä mieltä, että työ tulee muuttumaan seuraavan kymmen vuoden aikana enemmän kuin edellisen sadan vuoden aikana yhteensä. Tutkijoiden mukaan jopa 1/3 nykyisistä toimenkuvista on uhanalaisia. Esimerkiksi kirjanpitäjän roolin on ennustettu tulevaisuudessa muuttuvan radikaalilla tavalla. Enää ei manuaalisesti näpytellä lukuja lakisääteisten oppien mukaan, vaan taloushallinnon automaatiot tekevät tämän. Työn rooli muuttuu yhä konsultoivampaan suuntaan ja tulevaisuudessa myös kirjanpitäjien työn keskiössä on asiakkaan auttaminen.

Digitalisaatio tuo yrityksille valinnanvaraa. Mikä hienointa, se tuo ihmisille itseohjautuvuutta. Tätä me kuluttajina arvostamme. Markkinoinnissa tämä näkyy siinä, että potentiaalinen asiakas kulkee ostoprosessin hyvin pitkälle itse, ennen kuin palveluntarjoajat pääsevät pitämään myyntipuheensa. Itseohjautuvuus ei kuitenkaan rajoitu vain ostoprosessiin. Itseohjautuva taloushallinto, työajanseuranta ja henkilöstöhallinto ovat tätä päivää ja näihin tarpeisiin modernit yritysohjelmistot vastaavat.

 

Ole hyödyksi

Markkinoinnin aallonharjalla on ajatus siitä, että asiakkaalle ei myydä - asiakas autetaan ostamaan. Jotta itse toteuttaisin nyt vielä täydellisesti hyödyksi olemisen kultaista markkinointisääntöä, on tässä loppuun sinulle Youtube-video, jota itse hyödynnän muutosviestintäkoulutuksissa. Video on saanut yleisön hymyn huulille joka kerta, joten se on testattu toimivaksi:

 

 

Jos muutosviestintäkoulutuksen materiaalit ovat jo hanskassa, kannattaa tutustua alla oleviin oppaisiin. Oppaiden avulla voit pohtia, josko taustaprosesseja kehittämällä yrityksesi hyvinvoinnin ja tehokkuuden voisi nostaa uudelle tasolle.

 

Toiminnanohjauksen topit ja flopit

Katso webinaaritallenne

 

Automaatiot taloushallinnossa – Onko rutiineissa järkeä?

Katso video

 

Palkanlaskenta­ohjelman valinta

Lataa opas

 

Toimiva työajanhallinta

Lataa opas

 

 

Takaisin blogiin