"Tulorekisteri" – tuo monessa organisaatiossa alkuvuodesta melkein kirosanaksi muodostunut sana. Näin elokuuta elettäessä voimme tuota sanaa palkanlaskijoiden keskuudessa ehkä ajatella jo hieman positiivisemmalla sävyllä. (Mikäli tulorekisteri on sinulle vieraskäsite, blogin lopusta löydät hyödyllisiä linkkejä).
Vuosi 2019 on nimitetty vielä siirtymä vuodeksi. Verottajalta ei tule esimerkiksi sakkoja, jos ilmoitukset ovat myöhässä (ellei verottaja näe, että on aiheutettu suurta piittaamattomuutta).
Nyt on hyvä aika vielä tarkistaa, että ilmoitukset ovat menneet oikein tulorekisterille oikeilla tulolajeilla. Tarkistuksen voit suorittaa helposti esimerkiksi sähköisessä asiointipalvelussa tai palkanlaskenta järjestelmästä ladattavasta tulorekisteri-ilmoituksesta ja verrata sitä palkansaajan palkkakorttiin tai muuhun ohjelmasta saatavaan hyväksi kokemaasi raporttiin.
Huomioithan, että tulorekisteri ei ole kiinnostunut organisaatioissa käytettävistä palkkalajeista tai näe sen perusteella, onko työnantajan sivukulut peritty, vaan tulolaji ohjaa tätä tietoa tulorekisterille. Kun teet tarkistukset hyvissä ajoin, jo tänä vuonna, menevät ilmoitukset viimeistään ensivuodesta alkaen ilman suurempaa murhetta!
Tulorekisteri kehittyy ja muuttuu
Tulorekisterin seuraavaan vaiheeseen laajentuminen on jo aloitettu. Vuodesta 2021 etuus- ja eläketiedot ilmoitetaan tulorekisteriin, ja myös ulosotto siirtyy tulorekisterin tietojen käyttäjäksi.
Keräsimme alas myös muita muutoksia vuonna 2019, jotka organisaatioissa on hyvä ottaa huomioon.
- Jos tulonsaaja on osakeasemassa maksajaan nähden (osallisena yritykseen tai osallistuu sen toimintaan sijoitetun pääoman kautta) on tulorekisteriin ilmoitettava tulonsaajan lisätieto. Lisätietoa on tarkennettu siten, että tieto on ilmoitettava, jos tulonsaaja omistaa yksin vähintään 30% tai hänellä on yksin vähintään 30% yhtiön osakkeiden tuottamasta äänimäärästä tai jos muussa yhteisössä johtavassa asemassa työskentelevällä henkilöllä on vastaava määräämisvalta yhteisössä. Jos kyseessä on pörssiyhtiö, tietoa ei tarvitse antaa.
- Palvelussuhteen päättymisajankohta on ilmoitettava tulorekisterille, jotta eläkkeelle jäävälle työntekijälle voidaan myöntää vanhuuseläke. Tiedon voi ilmoittaa suoraan palkkahallinnon järjestelmästä rajapintaa pitkin tai tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa.
- 1.7.2019 alkaen perheyrityksen ei-omistavat perheenjäsenet, jotka työskentelevät yrityksessä ja jotka kuuluvat eläkelain (TyEL) piiriin, ovat jatkossa palkansaajia. Työttömyysvakuutusmaksu määräytyy tällöin palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun mukaisesti.
- Katso-tunnistautumista ja -valtuuksia voi käyttää tulorekisterissä sekä muissa Verohallinnon palveluissa vielä 2020 vuoden aikana.
Mikäli tulorekisteri on sinulle vielä vieras käsite, voit lukaista aiheesta aikaisemmista blogi kirjoituksistamme tai katsoa suositun koulutuksen:
- Tulorekisteri ja palkanlaskenta, mikä muuttuu?
- Tulorekisterin vaatimukset palkanlaskentaohjelmalle
- Näin kansallinen tulorekisteri eli katre vaikuttaa yrityksen arkeen käytönnössä
Mitä tulorekisteristä pitää tietää?
Koulutus on maksuton ja sen lataaminen ei sido sinua mihinkään.
Takaisin blogiin

Sovellusasiantuntija ja hallinnon työntekijä, kolmas perheyrityksen sukupolvi ja tarvittaessa "jokapaikanapuri”. Innokas uuden oppija ja aina joku rauta tulessa (yleensä useampikin). Vapaa-aika kuluu mm. kuntosalilla ja perheen sekä ystävien kanssa.