Mihin EDI-sanomia käytetään? Mitkä ovat hyödyt?
Nykyaikainen ERP-järjestelmä tukee ja selkeyttää yrityksen prosesseja, tuo toimintaan automaatiota sekä mahdollistaa integraatiot myös muihin järjestelmiin ja prosessien tueksi. Yksi keskeisimmistä prosesseista on tilaus- ja toimitusprosessi asiakkaiden ja toimittajien kanssa. Liiketoiminnan kasvaessa sekä myynti- ja ostomäärien lisääntyessä tulee usein tarve automatisoida tähän prosessiin liittyviä sanomia. Tilausten, tilausvahvistusten, toimitustietojen ja laskujen välittäminen kauppakumppaneiden välillä voidaan toteuttaa ERP-järjestelmään liitettävän EDI-palvelun avulla.
EDI-sanomat eivät ole uusi juttu, mutta tänä päivänä yhä useammat ja eri toimialoilla toimivat yritykset hakevat automaatiosta tehokkuutta ja helpotusta päivittäisrutiinien hoitamiseen. EDI-sanomien avulla automatisoidaan usein siis tilaus-toimitusprosessiin liittyviä sanomia, mutta myös muita tietoja kuten varastosaldojen ja hintatietojen vaihtamista eri järjestelmien ja liiketoimintakumppaneiden välillä voidaan kätevästi automatisoida EDI:n avulla.
Osana ERP-ratkaisua EDI-sanomat tuovat mukanaan monia hyötyjä, esimerkiksi:
- automaation myötä manuaalinen kirjaaminen vähenee
- virheiden määrä vähenee
- ajankäyttö tehostuu
- tilaus-toimitusprosessi nopeutuu
- varaston hallinta ja ennustettavuus paranee
- yrityksen kilpailukyky kasvaa
- asiakkaidesi tyytyväisyys paranee
EDI-sanomien käyttöönotto ja EDI-operaattorin rooli
EDI-sanomien käyttöönotossa asiakkaan rooli tehdään mahdollisimman helpoksi. Käyttöönottoprojektissa järjestelmätoimittaja ja EDI-operaattori tekevät tiivistä yhteistyötä, ja myös arjessa sanomaliikenteen valvonta ja tukipalvelun tarjoaminen kuuluvat EDI-operaattorin tontille, jolloin asiakas saa keskittyä omaan ydinliiketoimintaan.
Koska eri järjestelmät lähettävät ja vastaanottavat sanomia eri muodoissa, on EDI-operaattorin rooli välittää eri osapuolten järjestelmien välisiä sanomia sekä tehdä tarvittavat sanomamuunnokset. EDI-operaattori myös huolehtii käyttöönottoprojekteissa yhteyksien perustamisesta kauppakumppaneiden välillä.
Keskeistä EDI-operaattorin toimenkuvassa on myös sanomaliikenteen valvonta ja asiantuntevan sekä helposti tavoitettavan tukipalvelun tarjoaminen. EDI-sanomat on usein hyvinkin liiketoimintakriittinen osa-alue, ja siksi on äärimmäisen tärkeää, että esimerkiksi tietoliikennehäiriön sattuessa tukipalvelun tavoittaa nopeasti ja tuki reagoi oikea-aikaisesti.
Rauhala OWS Finlandin kumppanina
Rauhala on OWS Finlandin emoyritys. Meillä on valmiit toimintamallit ja hyvät keskusteluyhteydet Rauhalan kanssa. Me OWS:llä autamme asiakasta sähköisen sanomaliikenteen kiemuroissa ja prosessien suoraviivaistamisessa, sekä annamme käytännön ehdotuksia ja neuvoja sanomaliikenteen sähköistämiseen. Kysy lisää:
Olisiko Rauhalan aiemmista blogeista apua?
- Millainen on nykyaikainen ERP-järjestelmä? Sopisiko se yritykselleni?
- Varastonhallintaohjelmalla 40 % tehokkaampi varasto: Totta vai tarua?
- Pakko vaihtaa yrityksen toiminnanohjausjärjestelmä
- Tuotannonohjaus ja suunnittelu tekoälyllä
- B2B-verkkokauppa käyttöön – Millainen on hyvä?
Takaisin blogiin

OWS:n myyntipäällikkö, jonka asemapaikkana on Seinäjoki. Innostuu uusista asioista ja tykkää ratkoa asiakkaiden haasteita, sekä aidosti auttaa asiakkaita löytämään heille sopivimpia ratkaisuja. Vapaa-aikaan kuuluu monelaista touhua, erityisesti salibandyä ja koiran kanssa lenkkeilyä.