Rauhalan blogi
2.8.2021 8:38

EDI-sanomat osana ERP-ratkaisua

 

Mihin EDI-sanomia käytetään? Mitkä ovat hyödyt?

Nykyaikainen ERP-järjestelmä tukee ja selkeyttää yrityksen prosesseja, tuo toimintaan automaatiota sekä mahdollistaa integraatiot myös muihin järjestelmiin ja prosessien tueksi. Yksi keskeisimmistä prosesseista on tilaus- ja toimitusprosessi asiakkaiden ja toimittajien kanssa. Liiketoiminnan kasvaessa sekä myynti- ja ostomäärien lisääntyessä tulee usein tarve automatisoida tähän prosessiin liittyviä sanomia. Tilausten, tilausvahvistusten, toimitustietojen ja laskujen välittäminen kauppakumppaneiden välillä voidaan toteuttaa ERP-järjestelmään liitettävän EDI-palvelun avulla.

EDI-sanomat eivät ole uusi juttu, mutta tänä päivänä yhä useammat ja eri toimialoilla toimivat yritykset hakevat automaatiosta tehokkuutta ja helpotusta päivittäisrutiinien hoitamiseen. EDI-sanomien avulla automatisoidaan usein siis tilaus-toimitusprosessiin liittyviä sanomia, mutta myös muita tietoja kuten varastosaldojen ja hintatietojen vaihtamista eri järjestelmien ja liiketoimintakumppaneiden välillä voidaan kätevästi automatisoida EDI:n avulla.

Osana ERP-ratkaisua EDI-sanomat tuovat mukanaan monia hyötyjä, esimerkiksi:

  • automaation myötä manuaalinen kirjaaminen vähenee
  • virheiden määrä vähenee
  • ajankäyttö tehostuu
  • tilaus-toimitusprosessi nopeutuu
  • varaston hallinta ja ennustettavuus paranee
  • yrityksen kilpailukyky kasvaa
  • asiakkaidesi tyytyväisyys paranee

 

EDI-sanomien käyttöönotto ja EDI-operaattorin rooli

EDI-sanomien käyttöönotossa asiakkaan rooli tehdään mahdollisimman helpoksi. Käyttöönottoprojektissa järjestelmätoimittaja ja EDI-operaattori tekevät tiivistä yhteistyötä, ja myös arjessa sanomaliikenteen valvonta ja tukipalvelun tarjoaminen kuuluvat EDI-operaattorin tontille, jolloin asiakas saa keskittyä omaan ydinliiketoimintaan.

Koska eri järjestelmät lähettävät ja vastaanottavat sanomia eri muodoissa, on EDI-operaattorin rooli välittää eri osapuolten järjestelmien välisiä sanomia sekä tehdä tarvittavat sanomamuunnokset. EDI-operaattori myös huolehtii käyttöönottoprojekteissa yhteyksien perustamisesta kauppakumppaneiden välillä.

Keskeistä EDI-operaattorin toimenkuvassa on myös sanomaliikenteen valvonta ja asiantuntevan sekä helposti tavoitettavan tukipalvelun tarjoaminen. EDI-sanomat on usein hyvinkin liiketoimintakriittinen osa-alue, ja siksi on äärimmäisen tärkeää, että esimerkiksi tietoliikennehäiriön sattuessa tukipalvelun tavoittaa nopeasti ja tuki reagoi oikea-aikaisesti.

 

Rauhala OWS Finlandin kumppanina

Rauhala on OWS Finlandin emoyritys. Meillä on valmiit toimintamallit ja hyvät keskusteluyhteydet Rauhalan kanssa. Me OWS:llä autamme asiakasta sähköisen sanomaliikenteen kiemuroissa ja prosessien suoraviivaistamisessa, sekä annamme käytännön ehdotuksia ja neuvoja sanomaliikenteen sähköistämiseen. Kysy lisää:

Ota yhteyttä



Olisiko Rauhalan aiemmista blogeista apua?

 

Takaisin blogiin